Site Overlay

Venkel komt oorspronkelijk uit Azië en is via de handel naar Europa gekomen. Pas sinds 1979 wordt venkel ook in Nederland geteeld.

Het gewas behoort officieel tot de schermbloemenfamilie en staat bekend om zijn anijsachtige smaak.

Venkel wordt gezien als groente én als kruid. De takken en bladeren vallen meestal onder het kruidensoort en de knol wordt gebruikt als groente.

Venkel heeft verschillende geneeskrachtige werkingen. Vooral de zaden en wortels worden hiervoor gebruikt. Door de zaden te persen ontstaat er venkelolie, maar je kunt ook thee trekken van de zaden. Van de groente zeggen ze dat het de borstvoeding stimuleert, dat het kalmerend werkt, en hoofdpijn verlicht.

Venkel staat vooral bekend om zijn verzachtende werking bij buikkrampen en darmproblemen bij zowel volwassenen als baby’s.

Venkel bereiden

Venkel kan zowel rauw als warm gegeten worden. Rauw is de smaak het sterkst.

Rauwe venkel geldt bovendien als een echte eetlust opwekker. Verder kan men het jonge loof, de takjes en de stengels gebruiken bij vis, kip en varkensvlees.

De blaadjes zijn heerlijk in salades, bouillon, soepen en allerhande sausen. Ook aan erwten, bonen en champignons geven ze een aangenaam smaakaccent.

De vruchtenschermen worden gebruikt bij het inmaken van bijvoorbeeld komkommer en augurken. Het onderste steelgedeelte van de knolvenkel eet je zowel rauw in schijven met olie, citroensap en zout als gekookt met witte saus.

Hoe lang moet venkel koken?

Snij de onderste schijf en de stelen van de knol en haal, als je de venkel rauw eet, de kern eruit. Verwijder ook eventuele bruine plekjes en de buitenste bladen als deze slap aanvoelen.

Venkel is een makkelijk groente om te koken. 3 tot 5 minuten koken is genoeg. Het kookwater kun je als basis gebruiken voor een zelf gemaakte kruidenthee.

De groene uitlopers kun je samen met munt en honing in een yoghurt doen om deze extra smaak te geven. Venkel kun je ook roerbakken in een groentemix. Het is een veelzijdige groente die aan elk gerecht een frisse tint kan geven.

Je kunt venkel op allerlei manieren klaar maken:

  • Koken met water en wat zout.
  • Roosteren in de oven; makkelijk én lekker.
  • Stoven met stukjes tomaat en ui.
  • Smoren met een kopje droge witte wijn en een bouillonblokje.
  • Venkelbladen vullen met fijngesneden venkel, sinaasappel en pittige kaas.
  • Als salade met appel, paprika en tomaat.

Advertentie

Venkel koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 31 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced venkel
Price: 1 stuk

Directions:
Venkel komt oorspronkelijk uit Azië en is via de handel naar Europa gekomen. Pas sinds 1979 wordt venkel ook in Nederland geteeld. Het gewas behoort officieel tot de schermbloemenfamilie en staat bekend om zijn anijsachtige smaak. Venkel wordt gezien als groente én als kruid. De takken en bladeren vallen meestal onder het kruidensoort en de knol wordt gebruikt als groente. Venkel heeft verschillende geneeskrachtige werkingen. Vooral de zaden en wortels worden hiervoor gebruikt. Door de zaden te persen ontstaat er venkelolie, maar je kunt ook thee trekken van de zaden. Van de groente zeggen ze dat het de borstvoeding stimuleert, dat het kalmerend werkt, en hoofdpijn verlicht. Venkel staat vooral bekend om zijn verzachtende werking bij buikkrampen en darmproblemen bij zowel volwassenen als baby’s. Venkel bereiden Venkel kan zowel rauw als warm gegeten worden. Rauw is de smaak het sterkst. Rauwe venkel geldt bovendien als een echte eetlust opwekker. Verder kan men het jonge loof, de takjes en de stengels gebruiken bij vis, kip en varkensvlees. De blaadjes zijn heerlijk in salades, bouillon, soepen en allerhande sausen. Ook aan erwten, bonen en champignons geven ze een aangenaam smaakaccent. De vruchtenschermen worden gebruikt bij het inmaken van bijvoorbeeld komkommer en augurken. Het onderste steelgedeelte van de knolvenkel eet je zowel rauw in schijven met olie, citroensap en zout als gekookt met witte saus. Hoe lang moet venkel koken? Snij de onderste schijf en de stelen van de knol en haal, als je de venkel rauw eet, de kern eruit. Verwijder ook eventuele bruine plekjes en de buitenste bladen als deze slap aanvoelen. Venkel is een makkelijk groente om te koken. 3 tot 5 minuten koken is genoeg. Het kookwater kun je als basis gebruiken voor een zelf gemaakte kruidenthee. De groene uitlopers kun je samen met munt en honing in een yoghurt doen om deze extra smaak te geven. Venkel kun je ook roerbakken in een groentemix. Het is een veelzijdige groente die aan elk gerecht een frisse tint kan geven. Je kunt venkel op allerlei manieren klaar maken: Koken met water en wat zout. Roosteren in de oven; makkelijk én lekker. Stoven met stukjes tomaat en ui. Smoren met een kopje droge witte wijn en een bouillonblokje. Venkelbladen vullen met fijngesneden venkel, sinaasappel en pittige kaas. Als salade met appel, paprika en tomaat. ...