Site Overlay

Hoe lang moet sushirijst koken? In ieder geval is sushirijst iets anders dan gewone rijst. Sommigen proberen wel eens gewone rijst te gebruiken voor sushi gerechten, maar komen daar toch meestal erg snel van terug.

Sushirijst is heel wat anders dan de rijst die je bijvoorbeeld door de nasi doet.

En dat is helemaal niet zo raar, want sushi komt immers uit Japan. De gebruikte rijstsoorten hebben in de loop van eeuwen een hele andere ontwikkeling doorgemaakt.

Sommige sushirijst zijn helemaal rond, en vaak zijn geschikte soorten rijst dikker en korter dan gewone rijst. Daarnaast moet sushirijst door de hoeveelheid zetmeel vaker gewassen worden.

Aanvoer en aankoop

Sushirijst is eigenlijk het hele jaar door te koop in de winkels, maar niet alle supermarkten verkopen meerdere soorten.

Ook sushirijst wordt in veel verschillende soorten verkocht, wil je verschillende soorten proberen, zoek dan naar een gespecialiseerde winkel. Er kan namelijk nogal wat smaakverschil tussen de soorten zitten, en de verschillende soorten smaken bij verschillende sushigerechten beter of juist minder goed.

Neem dus niet zomaar genoegen met één soort sushirijst.

Kijk ook uit met de zogenoemde verse sushirijst, die in sommige winkels verkocht wordt.

Wees ook wat voorzichtig met vooral niet geheel verse kant en klare sushi. Niet alleen de rijst, maar ook de gebruikte vis kan snel op het punt van bederven komen.

Bewaren en schoonmaken

Sushirijst wordt meestal, net als gewone rijst, in dichte pakken of zakken verkocht.

Meestal kun je dergelijke sushirijst behoorlijk lang bewaren, maar hou voor de zekerheid toch de ten minst houdbaar tot datum in de gate.

Wordt de sushirijst vochtig? Dan is er eigenlijk maar één oplossing, gewoon weggooien. De rijstsoort kan snel bederven als het vochtig wordt.

Hoeveel per persoon?

De hoeveelheid sushirijst hangt natuurlijk ook af van het sushigerecht dat je wilt maken.

Reken 100 tot 150 gram per persoon.

Hoe lang moet sushirijst koken?

Geen gewone rijst gebruiken is veel lekkerder.

Gang Bijgerecht
Keuken Japans
Trefwoord sushirijst koken
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 20 minuten
Wachttijg 1 uur 15 minuten
Totale tijd 1 uur 45 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 350 kcal

Ingrediënten

  • 500 Gram Sushirijst

Instructies

  1. De juiste hoeveelheid afwegen en de sushirijst meerdere keer wassen.

  2. Het wassen is voldoende als het water redelijk helder blijft na het wassen.

  3. Laat de rijst in een vergiet minimaal 30 minuten tot een uur uitlekken.

  4. De uitgelekte sushirijst in een pan met dikke bodem doen, of natuurlijk in een rijstkoker, en water toevoegen. Daartoe kun je aanhouden 1 kopje water per 1,5 kopje sushirijst. We bedoelen dan een koffiekop.

  5. Deksel op de pan en het water aan de kook brengen. Vijf minuten laten koken, dan het vuur verlagen.

  6. Op een laag vuur vijftien minuten laten doorkoken totdat al het water weggekookt is.

  7. Pan van het vuur nemen en er een schone theedoek over doen. Vijftien minuten laten nagaren.

  8. Nu kun je de rijst in verschillende sushigerechten verwerken.

Per 100 gram ca. 7 gram eiwit, 1 gram vet, 78 gram koolhydraten.

Advertentie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.