Site Overlay

Spaghetti koken doe je het beste door de hoeveelheid te bepalen die je nodig hebt, en de juiste kooktijd te gebruiken. Daarbij ligt het er vanzelfsprekend aan of je vers gemaakte spaghetti gebruik uit de winkel, of misschien zelf gemaakt, of een kant en klaar pak uit de supermarkt.

Bij dit laatste moet je voor de zekerheid toch nog wel even de gebruiksaanwijzing doorlezen voor de juiste kooktijd.

Hoe lang moet spagetti koken

De juiste hoeveelheid

Neem voor een kleine portie als voorgerecht 50 gram gedroogde of 90 gram verse spaghetti, en voor een normale portie als lunch met een salade 70 tot 80 gram gedroogde of 100 tot 110 gram verse spaghetti.

Voor tieners of sportlieden je 110 gram gedroogde of 130 tot 150 gram verse spaghetti nemen, maar alles hangt natuurlijk van de eetlust.

De juiste pan

Kook de pasta in een hoge, brede pan omdat er veel water wordt gebruikt.

De pan moet onderin liefst breder zijn dan bovenin, zodat de hitte wordt afgesloten.

Je hebt ook een deksel nodig. Doe de deksel even op de pan wanneer de spaghetti erin wordt gedaan, zodat het water weer snel aan de kook is. Tijdens het koken blijft de pan open, en kun je dus eventueel de deksel er af halen.

Hoeveelheid water

Gebruik tussen de 4 tot 6 liter water per 500 gram spaghetti, want de spaghetti staat tijdens het koken vrij veel zetmeel af. Als er niet genoeg water is, absorbeert de pasta het opgeloste zetmeel weer.

Voeg de spaghetti pas toe als het water kookt.

Je kunt de spaghetti ook in zelfgemaakte kippenbouillon koken in plaats van in water. De spaghetti wordt daar lekkerder van.

Voor veel soepen en minestrone is dat de normale manier om pasta te garen.

Neem ook nu 1 liter bouillon per 100 gram spaghetti en breng het vocht aan de kook voordat je de spaghetti toevoegt.

Zout toevoegen

Voeg vlak voordat het water kookt 10 gram zout toe, zo mogelijk zeezout.

Als de bouillon nog geen zout bevat, is ongeveer evenveel nodig, maar wees voorzichtig, want je gaat de bouillon waarschijnlijk drinken.

De kooktijd

Wacht tot het water aan de kook is, voeg alle spaghetti tegelijk toe en roer na 20 tot 30 seconden.

Doe de deksel op de pan tot het water kookt. Haal de deksel eraf.

Kook verse zelfgemaakte spaghetti gedurende 2 tot 3 minuten, en gedroogde spaghetti zonder ei 8 tot 12 minuten.

Plaats de spaghetti altijd rechtop in de pan, breek ze niet, en wacht tot de onderkant zacht is. Druk de spaghetti met een houten vork onder water. Roer zoals boven en kook de spaghetti gaar.

Al dente

Dit is een moeilijk te omschrijven begrip, maar het betekent zoiets als niet stijf, niet slap maar buigzaam, en gaar zonder hard van binnen te zijn. Wij Nederlanders omschrijven dit ook wel als beetgaar. Controleer dat tegen het eind van de kooktijd. Haal met een houten vork wat spaghetti uit de pan, laat iets afkoelen en proef.

De meeste Italianen vinden pasta als die nog een beetje verzet biedt, maar Napolitanen gaan zo ver dat de pasta op het bord moet kunnen terugveren. Weer anderen eten hun pasta liever aanzienlijk zachter, maar kook ze alsjeblief niet te lang. Doe je dat wel dan worden ze minder goed verteerbaar en liggen ze zwaar op de maag.

En ja, het fabeltje klopt. Gooi een sliert spaghetti tegen het plafond. De spaghetti blijft plakken, eventjes, als deze al dente gekookt is. Bij nog niet gaar valt de spaghetti meteen, bij overgaar blijft de spaghetti eeuwig hangen en probeer die dan maar eens van het plafond te krijgen.

Laten uitlekken

Zet een groot vergiet in de gootsteen en laat de spaghetti uitlekken.

Spoel de spaghetti nooit om, want dan verdwijnt te veel zetmeel. Je kunt lange pasta met een tang uit de pan halen en ze terug doen als het water is afgegoten.

Voedingswaarden Spaghetti gekookt per 50 gram

  • energie 65 Kcal
  • eiwit 2 g
  • koolhydraten 13 g
  • vet 0 g
  • verzadigd 0 g
  • vezels 0 g
  • natrium 0 mg

Advertentie

Spaghetti Koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 1308 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced Spaghetti
Price: 500 gram

Directions:
Spaghetti koken doe je het beste door de hoeveelheid te bepalen die je nodig hebt, en de juiste kooktijd te gebruiken. Daarbij ligt het er vanzelfsprekend aan of je vers gemaakte spaghetti gebruik uit de winkel, of misschien zelf gemaakt, of een kant en klaar pak uit de supermarkt. Bij dit laatste moet je voor de zekerheid toch nog wel even de gebruiksaanwijzing doorlezen voor de juiste kooktijd. Hoe lang moet spagetti koken De juiste hoeveelheid Neem voor een kleine portie als voorgerecht 50 gram gedroogde of 90 gram verse spaghetti, en voor een normale portie als lunch met een salade 70 tot 80 gram gedroogde of 100 tot 110 gram verse spaghetti. Voor tieners of sportlieden je 110 gram gedroogde of 130 tot 150 gram verse spaghetti nemen, maar alles hangt natuurlijk van de eetlust. De juiste pan Kook de pasta in een hoge, brede pan omdat er veel water wordt gebruikt. De pan moet onderin liefst breder zijn dan bovenin, zodat de hitte wordt afgesloten. Je hebt ook een deksel nodig. Doe de deksel even op de pan wanneer de spaghetti erin wordt gedaan, zodat het water weer snel aan de kook is. Tijdens het koken blijft de pan open, en kun je dus eventueel de deksel er af halen. Hoeveelheid water Gebruik tussen de 4 tot 6 liter water per 500 gram spaghetti, want de spaghetti staat tijdens het koken vrij veel zetmeel af. Als er niet genoeg water is, absorbeert de pasta het opgeloste zetmeel weer. Voeg de spaghetti pas toe als het water kookt. Je kunt de spaghetti ook in zelfgemaakte kippenbouillon koken in plaats van in water. De spaghetti wordt daar lekkerder van. Voor veel soepen en minestrone is dat de normale manier om pasta te garen. Neem ook nu 1 liter bouillon per 100 gram spaghetti en breng het vocht aan de kook voordat je de spaghetti toevoegt. Zout toevoegen Voeg vlak voordat het water kookt 10 gram zout toe, zo mogelijk zeezout. Als de bouillon nog geen zout bevat, is ongeveer evenveel nodig, maar wees voorzichtig, want je gaat de bouillon waarschijnlijk drinken. De kooktijd Wacht tot het water aan de kook is, voeg alle spaghetti tegelijk toe en roer na 20 tot 30 seconden. Doe de deksel op de pan tot het water kookt. Haal de deksel eraf. Kook verse zelfgemaakte spaghetti gedurende 2 tot 3 minuten, en gedroogde spaghetti zonder ei 8 tot 12 minuten. Plaats de spaghetti altijd rechtop in de pan, breek ze niet, en wacht tot de onderkant zacht is. Druk de spaghetti met een houten vork onder water. Roer zoals boven en kook de spaghetti gaar. Al dente Dit is een moeilijk te omschrijven begrip, maar het betekent zoiets als niet stijf, niet slap maar buigzaam, en gaar zonder hard van binnen te zijn. Wij Nederlanders omschrijven dit ook wel als beetgaar. Controleer dat tegen het eind van de kooktijd. Haal met een houten vork wat spaghetti uit de pan, laat iets afkoelen en proef. De meeste Italianen vinden pasta als die nog een beetje verzet biedt, maar Napolitanen gaan zo ver dat de pasta op het bord moet kunnen terugveren. Weer anderen eten hun pasta liever aanzienlijk zachter, maar kook ze alsjeblief niet te lang. Doe je dat wel dan worden ze minder goed verteerbaar en liggen ze zwaar op de maag. En ja, het fabeltje klopt. Gooi een sliert spaghetti tegen het plafond. De spaghetti blijft plakken, eventjes, als deze al dente gekookt is. Bij nog niet gaar valt de spaghetti meteen, bij overgaar blijft de spaghetti eeuwig hangen en probeer die dan maar eens van het plafond te krijgen. Laten uitlekken Zet een groot vergiet in de gootsteen en laat de spaghetti uitlekken. Spoel de spaghetti nooit om, want dan verdwijnt te veel zetmeel. Je kunt lange pasta met een tang uit de pan halen en ze terug doen als het water is afgegoten. Voedingswaarden Spaghetti gekookt per 50 gram energie 65 Kcal eiwit 2 g koolhydraten 13 g vet 0 g verzadigd 0 g vezels 0 g natrium 0 mg ...