Site Overlay

Penne koken duurt eigenlijk maar 8 tot 12 minuten, wat op zich natuurlijk lekker snel is. Daarmee ben je er overigens nog niet als je een lekkere maaltijd op tafel wilt zetten.

Meestal, hoewel je de penne ook zonder kunt eten, hoort er bij het gerecht ook nog saus of iets dergelijks.

Echt Italiaans

Penne koken doe je in best wel veel water. Over het algemeen kun je rekening houden met tot een liter water per 100 gram penne. Ietwat minder naarmate doe hoeveelheid grote wordt.

Allereerst moet je dus bekijken hoeveel pennen je nodig hebt. Daarbij kun je uitgaan van 100 tot 125 gram per persoon. Bij gedroogde penne kun je uitgaan van 100 gram per persoon.

Voor 4 personen moet je dus de penne koken is 4 tot 5 liter water.

Wat zout betreft, want dan smaakt de de pasta in het algemeen gewoon nog lekkerder, kun je uitgaan van 1 eetlepel zout per persoon. Dus per 100 tot 125 gram pasta.

Dat pasta dan beter smaakt ligt aan de verhoging van de kooktemperatuur van het water, door d toevoeging van het zout.

Hoe lang moet penne koken?

Hier kun je heerlijke gerechten mee maken.

Gang Bijgerecht
Keuken Italiaans
Trefwoord Penne koken
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 8 minuten
Totale tijd 18 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 118 kcal

Ingrediënten

  • 500 Gram Penne
  • Water
  • Zout

Instructies

  1. Doe per persoon 1 tot 1,25 liter water in een pan.

  2. Breng het water aan de kook.

  3. Doe per persoon 1 eetlepel zout in het water. Roer het zout nog even door het water.

  4. Voeg nu voorzichtig de penne toe aan het kokende water.

  5. Als het water kookt verlaag je het vuur en doet de deksel half op de pan. Het water moet normaal blijven koken.

  6. Kijk na 8 minuten koken of de penne beetgaar is. Dit doe je het beste door te proeven.

  7. Giet de penne en het water in een vergiet, en roer eventueel nog water olijfolie door de penne zodat deze niet aan elkaar blijft plakken.

  8. Nu kun je de penne verder verwerken of serveren.

Voedingswaarden Penne gekookt per 100 gram

  • energie 118 Kcal
  • eiwit 6 g
  • koolhydraten 17 g
  • vet 4 g
  • vezels 0 g
  • natrium 284 mg

Advertentie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.