Site Overlay

Hoe lang moet rammenas koken? Vanzelfsprekend kun je deze groente ook op diverse andere manieren bereiden, en de witte variant wordt meestal rauw gegeten.

Dat wil ook meteen aanduiden dat er meerdere varianten zijn, en dat klopt. In Nederland wordt het meeste de zwarte knol gegeten, waarvan de binnenkant hagelwit is.

In het buitenland wordt vaker de witte langwerpige variant gegeten. Deze ziet er uit als een lange en witte wortel. In Duitsland wordt deze variant wel Rettich genoemd.

Bij beide varianten met de groente eerst geschild worden, en het worteltje verwijderd worden. Daarnaast is er ook nog een rode variant, maar die is haast niet te koop.

De smaak is bij alle soorten ongeveer hetzelfde en vergelijkbaar met een radijsje.

Aanvoer en aankoop

Rammenas is een vergeten groente en wordt lang niet in alle supermarkten en groenteboeren aangeboden. Vanwege de smaak is de groente uit, net als overigens de radijs.

Daardoor is de gezonde groente soms moeilijk verkrijgbaar. In speciale winkels en biologische winkels wordt het nog wel eens aangeboden.

De beste tijd is eind zomer of begin herfst. Zeg maar de maanden september en oktober.

Hoe rammenas bewaren en schoonmaken

Rammenas kan in de kelder of vorstvrije schuur tamelijk lang bewaard worden, hoewel de witte variant wat minder lang.

In de koelkast moet je er vooral voor zorgen dat de knol of de wortel goed droog blijft, want daaar is de groente best wel gevoelig voor.

Alles varianten kun je schillen met een mesje of dunschuiller. Daarna raspen, in plakjes snijden, of in blokjes snijden.

Naast koken en rauw, kun je de groente ook wokken, stoven, of roerbakken.

Hoeveelheid per persoon

Bij rammenas kun je van 175 tot 200 gram per persoon uitgaan. Wordt de groente gekookt of gewokt kun je iets meer per persoon gebruiken.

Wat kun je met rammenas maken?

Rauw kun je rammenas goed verwerken in diverse salades, gekookt bij aardappelen en vlees, en gewokt in diverse gerechten.

Je kunt zelfs rammenassoep maken, een soort groentesoep.

Hoe lang moet Rammenas koken?

Rammenas wordt meestal rauw gegeten, maar het koken van deze groente heeft een toch wel bijzondere smaak.
Gang Bijgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord Rammenas koken
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 6 minuten
Totale tijd 16 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 32 kcal

Ingrediënten

  • 800 Gram rammenas

Instructies

  1. De rammenas schillen en in blokken snijden van 1,5 tot 2 centimeter.

  2. In een bodemjes water in een pan doen, en een snufje zout toevoegen.

  3. Aan de kook brengen en 4 tot 6 minuten laten koken.
  4. Afgieten en serveren.

In 100 gram rammenas zit circa 2 gram eiwit, 1,2 gram vezels, 0,2 gram vet, 5 gram koolhydraten.

Advertentie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.