Site Overlay

Hoe lang moet okra koken? Een groente dat in Nederland steeds populairder begint te worden, en dat ook steeds vaker bij de supermarkt of groenteboer te verkrijgen is.

Een frisgroene groente dat van oorsprong afkomstig is uit de tropische en subtropische keuken, en vaker gebruikt wordt in gerechten uit Suriname, India of Ethiopië.

Gerechten dus die in onze keuken vaker worden gekookt, vandaar dat de vraag naar okra langzaam begint te stijgen. En dat is goed nieuws voor de liefhebbers, want meer vraag wil ook zeggen vaker in de winkels.

Een gezonde en smakelijke groente, met een milde smaak. Het heeft wel wat weg van courgette of groene peper.

Je kunt de groente koken, roerbakken, wokken, en zelfs frituren.

De groente is soms ook in kleurvariaties verkrijgbaar, van bruinrood tot paars en zwart.

Aanvoer en aankoop

Okra wordt nog niet op grote schaal in Nederland geteeld, maar dat zal bij een stijgende vraag naar deze groente natuurlijk niet lang uitblijven.

Koop je de groente moet je er vooral opletten dat de groente een frisgroene kleur heeft. Daarnaast moet de groente stevig zijn en geen bruine plekken hebben.

De groente is het hele jaar vers verkrijgbaar.

Een tip nog, koop kleine exemplaren want die zijn malser dan grote exemplaren.

Hoe okra bewaren en schoonmaken

Okra is misschien wel de groente die het makkelijkste is schoon te maken.

Goed afspoelen onder de kraan, in plakjes snijden of in grotere stukken.

Soms komt er wat kleverig sap uit, even afspoelen en klaar.

Hoeveelheid per persoon

Bij okra kun je van 250 gram per persoon uitgaan voor een hoofgerecht. Bij bijgerechten 150 tot 175 gram.

Wat kun je met okra maken?

Okra kun je wokken in diverse Aziatische gerechten, frituren als bijgerecht, grillen, en stoven.

En vanzelfsprekend gewoon koken of er soep van maken.

Je kunt de groente overigens ook rauw toevoegen aan diverse salades.

Hoe lang moet Okra koken?

Okra is dus een veelzijdige groente die erg gezond is.
Gang Bijgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord Okra koken
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 5 minuten
Totale tijd 15 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 42 kcal

Ingrediënten

  • 1 Kilo Okra

Instructies

  1. Je kunt de groente in grotere plakken snijden, maar nog beter kun je de peulen heel laten bij het koken.

  2. Ruim water met een snufje zout in de pan aan de kook brengen.

  3. De peulen voorzichtig aan het kokende water toevoegen, en in 4 tot 5 minuten beetgaar koken.
  4. Afgieten en serveren.

In 100 gram okra zit circa 0,2 gram eiwit, 0,2 gram vezels, 0,2 gram vet, 0,2 gram koolhydraten.

Advertentie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.