Site Overlay

Quinoa koken, ook wel gierstmelde genoemd. Een superfood dat af en toe in Nederland wordt verbouwd, maar van oorsprong afkomstig is uit Zuid-Amerika.

Quinoa zit barstensvol met vitamine B12 en vitamine E, naast koper, ijzer, en magnesium.

Het zaad wordt meestal gegeten als een soort couscous of rijst. Dat wil zeggen dat de bereiding doorgaans ongeveer hetzelfde is, en dat is natuurlijk vrij makkelijk.

Hoeveelheid per persoon

Reken ongeveer 70 gram gram ongekookte quinoa per persoon.

Hoe lang moet quinoa koken?

Weeg het aantal personen maal 70 gram af, en leg deze hoeveelheid quinoa in een schaal apart.

Gang Bijgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord Quinoa koken
Voorbereidingstijd 2 minuten
Bereidingstijd 18 minuten
Totale tijd 20 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 368 kcal

Ingrediënten

  • 280 Gram Quinoa
  • Water
  • Kruidenbuiltje

Instructies

  1. Je doet nu twee keer zoveel water in een pan als je quinoa nodig hebt. Denk er om dat je een ruime pan gebruikt, want quinoa neemt bij het koken drie keer in omvang toe.

  2. Was de quinoa nu in een vergiet. Hiermee spoel je de saponin van het zaad. Dit smaakt wat bitter als je het niet weg zou spoelen.

  3. Doe de quinoa in het water in de pan. Eventueel kun je er nog een kruidenbuiltje bij doen, of een bouillonblokje.

  4. Als het water kookt zet je het vuur lager zonder dat het water niet meer kookt, en doe de deksel op de pan.

  5. De quinoa moet nu ongeveer 15 tot 18 minuten koken.

  6. Afgieten en 5 minuten laten nagaren.

Per persoon circa 7 gram vezels, 64 gram koolhydraten, 3,5 gram eiwit.

In de rijstkoker

Soms lukt het koken van quinoa gewoon niet. Probeer dan eens het koken in de rijstkoker met dezelfde verhouding water.

Advertentie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.