Site Overlay
Paksoi wokken

Paksoi wokken

Hoe lang moet paksoi wokken? Een groente met brede stelen en blad, wit en groen, die heerlijk knapperig zijn.

De groente kan vanzelfsprekend op diverse manieren gebruikt worden, maar vaak wordt deze groente gewokt.

Paksoi wordt van oorsprong vaak in de Aziatische keuken gebruikt, maar begint ook in Nederland en België steeds populairder te worden. Dat kun je alleen al zien aan het feit dat steeds meer supermarkten paksoi in het assortiment hebben opgenomen.

Aanvoer en aankoop

Paksoi kun je dus op steeds meer plekken kopen, maar zorg er wel voor dat je alleen verse groente koopt, waarvan de stelen stevig zijn. Ook het blad mag nog niet verwelkt zijn, en moet er stevig en fris uitzien.

Het schoonmaken is misschien iets wat niet iedereen meteen onder de knie heeft, maar eigenlijk is het vrij makkelijk.

Snij eerst het kontje eraf, dus daar waar de wortels gezeten hebben. Een dun plakje is voldoende.

Vervolgens kun je de stelen vrij makkelijk los trekken. Snij nu de stellen overdwars in stukken van 1,5 tot 2 centimeter, totdat je bij het blad bent aangekomen.

Het blad heeft namelijk een andere bereidingstijd dan de stelen. Snij het blad dus los van de stelen. Snij de rest van de stelen in stukken, en het blad ook in reepjes. Hou echter het blad en de stelen gescheiden.

Daarna kan de paksoi goed gewassen worden, zodat zand en andere viezigheden eruit gespoeld worden.

Hoe Paksoi bewaren

Paksoi kun je ongesneden 2 tot 3 dagen in de koelkast bewaren, maar hal het wel uit de plastic zak of tas. In het plastic kan de groente namelijk gaan zweten, en daardoor sneller gaan rotten.

Snij de groente pas als je het nodig hebt. Gesneden paksoi kun je slechts een dag in de koelkast bewaren.

Overigens kun je de groente ook goed invriezen. Ingevroren kan de groente aan jaar bewaard worden.

Hoeveelheid per persoon

De hoeveelheid per persoon bedraagt ongeveer 250 gram schoongemaakte paksoi per persoon, als je de groente wilt wokken.

Hoe lang moet paksoi wokken?

We wokken de groente hier vrij standaard, maar je kunt natuurlijk nog andere groenten of kruiden naar smaak toevoegen.
Gang Bijgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord Paksoi wokken
Voorbereidingstijd 15 minuten
Bereidingstijd 2 minuten
Totale tijd 17 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 9 kcal

Ingrediënten

  • 2 Struiken Paksoi
  • Olijfolie
  • Zout
  • 2 Teentjes Knoflook

Instructies

  1. De groente allereerst zoals hierboven al omschreven, schoonmaken, snijden, en wassen.
  2. Teentjes knoflook schoonmaken en in stukjes snijden.
  3. Olie in een wokpan verhitten op een hoog vuur.
  4. De stukjes steel en de knoflook in de hete olie doen, en al omscheppend bakken. Als de randjes zacht beginnen te worden, na ongeveer een minuut, doe we het blad erbij.
  5. Goed mengen met de stelen.
  6. Als het goed is zijn de stelen na het mengen al gaar, anders kun je het nog een paar keer omscheppen.
  7. Pan van het vuur halen en de groente met wat zout op smaak brengen. Schep de paksoi nogmaals om.

In 100 gram paksoi zit circa 1 gram eiwit, 1 gram vezels, 0 gram vet, 0,8 gram koolhydraten.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.