Site Overlay
Mungbonen koken

Mungbonen koken

Hoe lang moeten mungbonen koken? Terwijl we dit stuk schrijven voelen we gewoon de vraag van velen, wat zijn mungbonen? Eigenlijk is het gewoon een bonensoort, net zoals gedroogde bruine bonen en witte bonen.

Alleen ze zijn groen, en in het geheel niet te vergelijken met andere peulvruchten. Misschien in Nederland nog niet echt bekend, maar in bijvoorbeeld de Chinese keuken worden mungbonen al duizenden jaren gegeten.

Toch hebben vele Nederlanders die wel eens taugé eten deze bonen in feite al eens gegeten.

Want laat je mungbonen spruiten krijg je taugé. De groene bonen zijn echter nog gezonder dan taugé al is.

De groene bonen nemen veel vocht op, ook bij het koken, en kunnen daardoor ook erg goed de smaak van kruiden en specerijen opnemen. De textuur is wat meer vlezig dan van bijvoorbeeld bruine bonen.

En we hadden al aangegeven dat mungbonen gezond zijn, maar dan wel erg gezond.

Aanvoer en aankoop

Mungbonen zijn niet overal even gemakkelijk verkrijgbaar. De bonen komen nauwelijks uit Nederland en dus veelal uit het buitenland.

In grotere supermarkten kun je de bonen in gedroogde vorm kopen.

Ook in veel toko’s en Aziatische winkels zijn mungbonen vaak te koop.

Hoe Mungbonen bewaren en schoonmaken

Omdat mungbonen vaak in gedroogde vorm te koop zijn, moet je deze ook droog bewaren.

In een afgesloten verpakking zal dit niet zo’n probleem zijn. Heb je bonen over bewaar deze dan in een voorraadpot, bij voorkeur op een droge standplaats.

Bewaar gedroogde bonen nooit in de koelkast, want de koelkast is één van de meest vochtige plekken in huis.

Komt er vocht bij gedroogde mungbonen gaan ze snel verkleuren of rotten.

Hoeveelheid per persoon

Gebruik 250 graam tot 400 gram mungbonen voor vier personen. Afhankelijk natuurlijk of het grote eters of kleine eters zijn.

Wat kun je met mugbonen maken?

Mungbonen kunnen als vervanger dienen in gerechten gegeten worden waarin wij bijvoorbeeld bruine bonen eten.

Erg lekker:

  • Door de curry of kitchari.
  • In een salade.
  • Mungbonensoep of verwerkt in een soep zoals groentesoep.
  • Bakken als brood, pannenkoeken, muffins, enzovoorts.

Mungbonen staan bekend om de hoge dosis vitaminen, mineralen en eiwitten. De bonen bevatten veel vezels, maar ook weinig caloriën.

Het doet ons lichaam erg goed om regelmatig deze bonen te eten, want de mungbonen zijn ook nog eens lichtverteerbaar.

Hoe lang moet mungbonen koken?

Bij gedroogde mungbonen moet je er rekening mee houden dat deze eerst geweld moeten worden.

Gang Hoofdgerecht
Keuken Chinees
Trefwoord Mungbonen koken
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 30 minuten
Weektijd 1 dag
Totale tijd 1 dag 40 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 349 kcal

Ingrediënten

  • 400 Gram Mungbonen

Instructies

  1. De bonen eerst goed wassen, er kan namelijk best wel een hoop viezigheid uit gedroogde bonen komen.

  2. Dan de bonen in water zetten om te laten weken, waarbij het weer kan afhangen van datgene dat je ermee wilt maken. Hele mungbonen moet je ongeveer 24 uur weken, eventueel in een soortmarinade van water en kruiden. Kook je soep met mungbonen kun je de bonen korter weken of langer laten koken.

  3. Als de bonen zacht zijn spoel je ze nog eens goed af.

  4. Water aan de kook brengen en voorzichtig de bonen toevoegen.

  5. De mungbonen moeten, afhankelijk van weektijd, 20 minuten tot 30 minuten gekookt worden. Heb je de bonen vooraf niet geweekt kan de kooktijd ruim een uur bedragen.

In 100 gram circa 10 gram vezels, 24 gram eiwit, 1,1 gram vet.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.