Site Overlay
Gnocchi koken

Gnocchi koken

Hoe lang moet Gnocchi koken? Een Italiaanse pastasoort die je in de meeste supermarkten kant en klaar, soms ver en soms gedroogd, kunt kopen.

Het woord is het meervoud van het Italiaanse woord gnocco, wat eigenlijk klont betekent. De variant die wij in Nederland en België eten is meestal een versie waarin naast meel ook aardappel zit, het wordt dan officieel gnocchi dit patate genoemd.

Maar in gewoon spraakgebruik blijft alleen de gnocchi over.

Overigens maken steeds meer mensen deze pastasoort helemaal zelf, wat eigenlijk veel minder lastig is als pastasoorten als lasagne of macaroni.

Voordeel van het zelf maken zijn vooral de smaak, en het feit dat je precies weet wat er in de gnocchi zit.

In het onderstaande recept maken we deze pasta helemaal zelf, en laten we daarna zien hoe je het moet koken.

Heb je een kant en klaren versie in de winkel gekocht, kijk dan voor de zekerheid op de verpakking naar de kookduur.

Aanvoer en aankoop

Gnocchi kun je het hele jaar door in de supermarkt vers of gedroogd kopen, en als je deze pastasoort zelf wilt maken, zijn ook de benodigde ingredi𡞱nten het hele jaar door verkrijgbaar.

Echter kunnen sommige aardappelsoorten, want als je het zelf maakt kun je de aardappelsoort natuurlijk zelf kiezen, in sommige maanden niet verkrijgbaar zijn.

Er zijn diverse soorten aardappels, zeg maar de niet gangbare soorten, die juist voor deze pastasoort erg lekker zijn. Enekele voorbeelden zijn bijvoorbeeld de truffelaardappel of de Vitelotte.

Maar deze pastasoort kan van iedere soort aardappel gemaakt worden, waarbij meestal kruimige of bloemige soorten gebruikt worden.

Hoe Gnocchie bewaren en schoonmaken

Schoonmaken is meestal niet nodig, maar het is aan te bevelen om gedroogde gnocchi, wat meestal verpakt is een plastic, toch even te wassen voordat je de pasta kookt.

Droge pasta kun je het beste droog en donker bewaren, bijvoorbeeld in de keukenkast. Door het lichtinval kan de smaak ietwat veranderen, en bij vocht kan de pasta gaan uitzetten, en daardoor bederven.

Verse gnocchi kun je het beste afgedekt in de koelkast bewaren, gedurende maximaal 2 tot 3 dagen. De gedroogde versie kan overigens vele maanden bewaard worden, maar kijk voor de zekerheid op de verpakking naar de houdbaarheidsdatum.

Hoeveelheid per persoon

Je kunt rekening houden met ongeveer 125 tot 150 gram gnocchie per persoon als je de groente wilt koken. Als je de pasta zelf maakt, hou dan rekening emt 25 gram tarwemeel en 125 gram aardappel per persoon.

Wat kun je met gnocchi maken?

Het valt aan te bevelen om de gnocchi eerst te koken, daarna kan het in verschillende gerechten verwerkt worden. Voorbeelden zijn o.a.:

  • met paddenstoelen
  • met prei en ham
  • in een ovenschotel
  • alleen gekookt met een saus
  • of typisch Nederlands, met stoofvlees.

Hoe lang moet gnocchi koken?

Gnocchi koken doe we in dit recept nadat we deze pasta eerst zelf hebben gemaakt.
Gang Hoofdgerecht
Keuken Italiaans
Trefwoord Gnocchie koken
Voorbereidingstijd 20 minuten
Bereidingstijd 10 minuten
Totale tijd 30 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 335 kcal

Ingrediënten

  • 500 Gram Bloemige aardappelen
  • 2 Eieren
  • 100 Gram Tarwebloem
  • 100 Gram Geraspte Parmezaanse kaas
  • 1 Theelepel Zout
  • Snufje zout voor de aardappelen
  • Snufje zout voor de gnocchi
  • Water

Instructies

  1. De aardappelen dun schillen en in gelijke stukken snijden.
  2. Doe ruim water en het snufje zout in een pan, voeg de aardappelen toe, en breng het aan de kook. Ongeveer 20 tot 25 minuten laten koken, totdat de aardappelen gaar zijn.

  3. Afgieten en afgedekt ongeveer 10 minuten laten uitdampen.
  4. Fijn stampen met een pureestamper, en daarna 10 tot 15 minuten laten afkoelen.
  5. De eieren splitsen in dooier en eiwit.
  6. Meng de Parmezaanse kaas, de theelepel zout, en de tarwebloem. Voeg het toe aan de puree, en meng het er goed doorheen. Meng er vervolgens de eidooiers doorheen, en de helft van het eiwit.
  7. Bestuif het werkblad en je handen met bloem.
  8. Doe de puree op het werkblad, en kneed er een samenhangend deeg van.
  9. Verdeel het deeg in gelijke stukken en rol er rollen van met een dikte van ongeveer 1,5 centimeter. Deze rollen snij je in stukken van ongeveer 2 centimeter.
  10. Met de tanden van een vork maak je aan de ene kant van de gnocchi een ribbelpatroon, waardoor saus beter kan hechten.

  11. Doe ruim water en een snufje zout in een pan, en breng het aan de kook. Voeg als het kookt de gnocchi toe en kook het in ongeveer 2 minuten gaar.

  12. Met een schuimspaan uit het kokende water halen, daarna verder bereiden in andere gerechten.

In 100 gram gnocchi zit circa 3,9 gram eiwit, 1,9 gram vezels, 0,3 gram vet, 37,9 gram koolhydraten.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.