Site Overlay

Bloemkoolrijst koken

Hoe lang moet bloemkoolrijst koken? Een nieuwe trendy soort voedsel, of misschien toch gewoon de aloude bloemkool in een nieuw jasje?

Eigenlijk dat laatste want in feite is het gewoon bloemkool maar dan in kleine stukjes gesneden. Deze soort wordt dan vaak als rijst gebruikt, als vervanger voor gewone rijst of als vervanger voor aardappelen. De reden is natuurlijk simpel maar wel belangrijk. Bloemkool, in welke vorm dan ook is gezonder en bevat onder andere minder koolhydraten.

In ieder geval minder dan rijst, en dus is dit een trendy en lekkere manier om eten in een modern jasje te gooien.

Maar ren nu niet meteen naar de supermarkt, want de grote supermarkten zijn al op dit fenomeen ingesprongen, en verkopen bloemkoolrijst in zakken uit de vriezer.

Bloemkool bestaat eigenlijk uit drie delen. Het blad, de roosjes die we normaliter eten, en de stronk. Alle delen zijn eetbaar, alleen gooien we meestal de bladeren en de stronk weg. Koop je deze soort rijst in de winkel is er geen garantie dat je alleen maar roosjes krijgt die erg fijn gehakt zijn. Naar alle waarschijnlijkheid ook de stronk en misschien ook wel gedeeltelijk de bladeren.

Daarom adviseren we iedereen om zelf de rijst te maken, dat is namelijk ontzettend makkelijk.

Aanvoer en aankoop

Voor bloemkoolrijst heb je dus een bloemkool nodig. Bij voorkeur een verse maar ook als deze wat ouder is merk je niet echt het verschil.

Zitten er wat zwarte of bruine plekjes op de bloemkool, dan kun je deze er met een scherp mesje heel makkelijk van af schrapen.

Bloemkool wordt tegenwoordig het hele jaar door aangeboden in de supermarkt en bij de groenteboer. Niet altijd Nederlandse, maar bij deze rijst maakt het ook niet echt veel uit waar de bloemkool vandaan komt.

Natuurlijk kun je ook gewoon de versie uit de vriezer bij de supermarkt gebruiken.

Hoe bloemkoolrijst bewaren en schoonmaken

Bloemkoolrijst kun je niet echt lang bewaren. Dat komt natuurlijk door het erg klein hakken, waardoor de groente ineens stukken vatbaarder is voor bederf.

Nu wordt er op andere sites aanbevolen dat je de rijst nog vier dagen in de koelkast kunt bewaren, maar we houden het liever bij twee dagen bewaartijd in de koelkast. Bij langer bewaren worden de stukjes bloemkool toch snel slap.

De textuur veranderd en deze soort rijst kan al snel de smaak verliezen.

Dus maximaal twee dagen afgesloten in de koelkast bewaren.

Wil je het langer bewaren, vries het dan zo droog mogelijk in. in de Vriezer kun je het nog 4 tot 6 weken bewaren.

Hoeveelheid per persoon

Bij bloemkoolrijst kun je uitgaan van 100 tot 125 gram per persoon. Natuurlijk exclusief andere ingrediënten, want het wordt toch wel het meest in een gerecht gebruikt.

Wat kun je met bloemkoolrijst maken?

Eigenlijk kun je die recepten met bloemkoolrijst maken die je ook met normale rijst kunt maken, met uitzondering van risotto.

Er zijn dan ook tal van gerechten mogelijk van nasi tot kerrierijst.

Daarnaast kun je bloemkool op deze manier wokken, bakken, stoven, en ga zo maar door. Je kunt het vanzelfsprekend ook rauw eten.

Hoe lang moet bloemkoolrijst koken?

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat de kooktijd kort mag zijn voor deze kleine stukjes bloemkool.
Gang Hoofdgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord Bloemkoolrijst koken
Voorbereidingstijd 5 minuten
Bereidingstijd 8 minuten
Totale tijd 13 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 26 kcal

Ingrediënten

  • 500 Gram Bloemkoolrijst

Instructies

  1. Snij de bladeren van de stronk. Deze gebruiken we verder niet.

  2. Snij de roosjes van de stronk en snij de stronk aan stukken.
  3. Met een blender of keukenmachine de stronk en de roosjes in kleine stukjes ter grootte van een rijstkorrel hakken.
  4. Wil je het wokken, dan in een pan wat olie doen en met eventuele andere ingrediënten 5 tot 8 minuten al omscheppend wokken.
  5. Wil je het koken, dan een bodempje water in de pan doen, de bloemkoolrijst in de pan en vier tot acht minuten koken. Niet te lang want dan wordt het snel te zacht.

In 100 gram bloemkoolrijst zit circa 1,8 gram eiwit, 2,6 gram vezels, 2,4 gram vet, 3 gram koolhydraten.

Advertentie

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.