Site Overlay

Aardappelen koken of wil je deze populaire knollen liever op een andere manier klaarmaken? Want aardappelen zijn enorm veelzijdig. Je kunt de knollen in de schil koken of geschild, bakken, frituren, Je kunt er puree van maken, chips, en wat al niet meer.

Bovendien is dit eigenlijk één van de populairste voedingsmiddelen die we kennen.

Al eten we de laatste jaren minder aardappelen door toenemend gebruik van rijst en pasta, een warme maaltijd bestaat in de meeste gezinnen nog steeds uit aardappelen, vlees en groenten. Aardappelen zijn gezond en, zonder jus, caloriearm. De toepassingsmogelijkheden zijn groot, zodat u regelmatig een ander aardappelgerecht op tafel kunt zetten.

In Nederland kennen we honderden aardappelrassen, al zijn er voor consumptie maar zo’n kleine 100 rassen geschikt. De verschillen liggen in kleur, smaak, vorm en wijze van bereiden. De meest bekende rassen zijn nog steeds Bintjes en Eigenheimer, al kennen ook steeds meer mensen de Nicola en Opperdoezer Ronde. En ieder jaar komen er nieuwe rassen bij.

Elk aardappelras wordt voor een specifiek doel geteeld. Sommige rassen komen gekookt naast de groente op het bord, anderen worden verwerkt tot patat of tot chips of andere zoutjes. Er zijn late en vroege aardappelrassen.

De meeste Nederlandse consumptieaardappelen behoren tot de late rassen. Die worden geoogst tussen half augustus en half oktober. Deze aardappelen (de hoofdoogst) worden opgeslagen en zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Vroege rassen zijn eerder rijp. Ze worden dus ook eerder geoogst: van juni tot eind augustus. Aardappelen worden geteeld in kooktypes: zo kennen we vastkokend, vrij vastkokend, kruimig en zeer kruimig. Vastkokende rassen blijven goed in vorm tijdens de bereiding en zijn dan ook ideaal voor een salade of ovenschotel.

Heerlijk in combinatie met alle verse kruiden die nu volop verkrijgbaar zijn.

Hoe lang moeten aardappelen koken?

Schil de aardappelen met een mesje of dunschiller zo dun mogelijk. Snij de donkere pitten er met de punt van het mesje uit. Snij eventuele blauwe of groene plekken weg. Halveer grote exemplaren.

Leg de geschilde aardappelen in een grote bak koud water en was het goed. Doe de aardappelen in een pan met circa 2 deciliter koud water en voeg wat zout toe. Doe het deksel op de pan en breng de aardappelen snel aan de kook.

Verlaag het vuur en laat de aardappelen in ongeveer 20 minuten gaar koken. Controleer de gaarheid door met de punt van een mesje of punt van de vork in de aardappel te prikken. Valt de aardappel makkelijk van vork of mesje, dan is deze gaar, anders nog een paar minuten laten koken. Giet de aardappelen af boven de gootsteen. Laat de gare aardappelen nog even in de hete pan zonder deksel staan om ze droog te laten dampen. We noemen dit wel droog koken van de aardappelen.

Per persoon zitten in een portie circa 4 gram eiwit, 0 gram vet, 38 gram koolhydraten.

In de magnetron

Schil de aardappelen zoals hierboven is beschreven. Snij de aardappelen in stukken van gelijke grootte. Was de aardappelen en leg ze met aanhangend water in een ondiepe schaal die geschikt is voor de magnetron, waarin ze naast elkaar kunnen liggen. De kleinste stukken in het midden, de grootste langs de rand. Zet de schaal afgedekt in de magnetron, en kook de aardappelen gedurende 6-8 minuten.

Laat de aardappelen 2 minuten nagaren (gewoon laten staan). Schenk het vocht zo nodig uit de schaal en zet de aardappelen nog een minuut terug in de magnetron.

Per persoon per portie circa 5 gram eiwit, 0 gram vet, 48 gram koolhydraten.

Ongeschild koken

Boen de aardappelen met een harde borstel schoon onder koud water. Snij de pitten, eventuele uitlopers en lelijke plekken weg. Doe de aardappelen in een pan met circa 2 deciliter koud water, leg het deksel op de pan en breng de aardappelen snel aan de kook.

Verlaag het vuur en kook de aardappelen in 20-25 minuten gaar. Controleer de gaarheid door met een punt van een mesje of met een vork in de aardappelen te prikken.

Giet de aardappelen af en laat deze in de pan noch even nagaren.

Advertentie

Aardappelen koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 82 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced aardappelen
Price: 1 kilo

Directions:
Aardappelen koken of wil je deze populaire knollen liever op een andere manier klaarmaken? Want aardappelen zijn enorm veelzijdig. Je kunt de knollen in de schil koken of geschild, bakken, frituren, Je kunt er puree van maken, chips, en wat al niet meer. Bovendien is dit eigenlijk één van de populairste voedingsmiddelen die we kennen. Al eten we de laatste jaren minder aardappelen door toenemend gebruik van rijst en pasta, een warme maaltijd bestaat in de meeste gezinnen nog steeds uit aardappelen, vlees en groenten. Aardappelen zijn gezond en, zonder jus, caloriearm. De toepassingsmogelijkheden zijn groot, zodat u regelmatig een ander aardappelgerecht op tafel kunt zetten. In Nederland kennen we honderden aardappelrassen, al zijn er voor consumptie maar zo’n kleine 100 rassen geschikt. De verschillen liggen in kleur, smaak, vorm en wijze van bereiden. De meest bekende rassen zijn nog steeds Bintjes en Eigenheimer, al kennen ook steeds meer mensen de Nicola en Opperdoezer Ronde. En ieder jaar komen er nieuwe rassen bij. Elk aardappelras wordt voor een specifiek doel geteeld. Sommige rassen komen gekookt naast de groente op het bord, anderen worden verwerkt tot patat of tot chips of andere zoutjes. Er zijn late en vroege aardappelrassen. De meeste Nederlandse consumptieaardappelen behoren tot de late rassen. Die worden geoogst tussen half augustus en half oktober. Deze aardappelen (de hoofdoogst) worden opgeslagen en zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Vroege rassen zijn eerder rijp. Ze worden dus ook eerder geoogst: van juni tot eind augustus. Aardappelen worden geteeld in kooktypes: zo kennen we vastkokend, vrij vastkokend, kruimig en zeer kruimig. Vastkokende rassen blijven goed in vorm tijdens de bereiding en zijn dan ook ideaal voor een salade of ovenschotel. Heerlijk in combinatie met alle verse kruiden die nu volop verkrijgbaar zijn. Hoe lang moeten aardappelen koken? Schil de aardappelen met een mesje of dunschiller zo dun mogelijk. Snij de donkere pitten er met de punt van het mesje uit. Snij eventuele blauwe of groene plekken weg. Halveer grote exemplaren. Leg de geschilde aardappelen in een grote bak koud water en was het goed. Doe de aardappelen in een pan met circa 2 deciliter koud water en voeg wat zout toe. Doe het deksel op de pan en breng de aardappelen snel aan de kook. Verlaag het vuur en laat de aardappelen in ongeveer 20 minuten gaar koken. Controleer de gaarheid door met de punt van een mesje of punt van de vork in de aardappel te prikken. Valt de aardappel makkelijk van vork of mesje, dan is deze gaar, anders nog een paar minuten laten koken. Giet de aardappelen af boven de gootsteen. Laat de gare aardappelen nog even in de hete pan zonder deksel staan om ze droog te laten dampen. We noemen dit wel droog koken van de aardappelen. Per persoon zitten in een portie circa 4 gram eiwit, 0 gram vet, 38 gram koolhydraten. In de magnetron Schil de aardappelen zoals hierboven is beschreven. Snij de aardappelen in stukken van gelijke grootte. Was de aardappelen en leg ze met aanhangend water in een ondiepe schaal die geschikt is voor de magnetron, waarin ze naast elkaar kunnen liggen. De kleinste stukken in het midden, de grootste langs de rand. Zet de schaal afgedekt in de magnetron, en kook de aardappelen gedurende 6-8 minuten. Laat de aardappelen 2 minuten nagaren (gewoon laten staan). Schenk het vocht zo nodig uit de schaal en zet de aardappelen nog een minuut terug in de magnetron. Per persoon per portie circa 5 gram eiwit, 0 gram vet, 48 gram koolhydraten. Ongeschild koken Boen de aardappelen met een harde borstel schoon onder koud water. Snij de pitten, eventuele uitlopers en lelijke plekken weg. Doe de aardappelen in een pan met circa 2 deciliter koud water, leg het deksel op de pan en breng de aardappelen snel aan de kook. Verlaag het vuur en kook de aardappelen in 20-25 minuten gaar. Controleer de gaarheid door met een punt van een mesje of met een vork in de aardappelen te prikken. Giet de aardappelen af en laat deze in de pan noch even nagaren. ...