img

Aardappelen koken

227 Views

Aardappelen koken

Wij Nederlanders staan bekend als aardappeleters. Al eten we de laatste jaren minder aardappelen door toenemend gebruik van rijst en pasta, een warme maaltijd bestaat in de meeste gezinnen nog steeds uit aardappelen, vlees en groenten. Aardappelen zijn gezond en, zonder jus, caloriearm. De toepassingsmogelijkheden zijn groot, zodat u regelmatig een ander aardappelgerecht op tafel kunt zetten.

Aardappelen

In Nederland kennen we ongeveer 250 aardappelrassen, al zijn er voor consumptie maar zo’n 75 rassen geschikt. de verschillen liggen in kleur, smaak, vorm en wijze van bereiden. De meest bekende rassen zijn nog steeds Bintjes en Eigenheimer, al kennen ook steeds meer mensen de Nicola en Opperdoezer Ronde. Elk aardappelras wordt voor een specifiek doel geteeld. Sommige rassen komen gekookt naast de groente op het bord, anderen worden verwerkt tot diepvries-patat of tot chips of andere zoutjes. Er zijn late en vroege aardappelrassen. De meeste Nederlandse consumptieaardappelen behoren tot de late rassen. Die worden geoogst tussen half augustus en half oktober. Deze aardappelen (de hoofdoogst) worden opgeslagen en zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Vroege rassen zijn eerder rijp. Ze worden dus ook eerder geoogst: van juni tot eind augustus. Aardappelen worden geteeld in kooktypes: zo kennen we vastkokend, vrij vastkokend, kruimig en zeer kruimig. Vastkokende rassen blijven goed in vorm tijdens de bereiding en zijn dan ook ideaal voor een salade of ovenschotel. Heerlijk in combinatie met alle verse kruiden die nu volop verkrijgbaar zijn.

Aardappelen koken

Schil de aardappelen met een mesje of dunschiller zo dun mogelijk. Snijd de donkere pitten er met de punt van het mesje uit. Snijd eventuele blauwe of groene plekken weg. Halveer grote exemplaren. Leg de geschilde aardappelen in een grote bak koud water en was het goed. Doe ze in een pan met circa 2 deciliter koud water en bestrooi ze met het zout, leg het deksel op de pan en breng de aardappelen snel aan de kook. Temper het vuur en laat de aardappelen in 20 minuten gaar koken. Controleer de gaarheid door met de punt van een mesje of punt van de vork in de aardappel te prikken. Leg het deksel schuin op de pan en giet de aardappelen af boven de gootsteen. Laat de gare aardappelen nog even in de hete pan zonder deksel staan om ze droog te laten dampen.

Per persoon circa 4 gram eiwit, 0 gram vet, 38 gram koolhydraten

Aardappelen koken in magnetron

Schil de aardappelen zoals hierboven is beschreven. Snijd ze in stukken van gelijke grootte. Was de aardappelen en leg ze met aanhangend water in een ondiepe schaal waarin ze naast elkaar kunnen liggen – de kleinste stukken in het midden, de grootste langs de rand. Zet de schaal, afgedekt, in de magnetron, 6-8 minuten, circa 750 watt. Laat de aardappelen 2 minuten nagaren (gewoon laten staan). Schenk het vocht zo nodig uit de schaal en zet de aardappelen nog 1/2 – 1 minuut, circa 750 watt, terug in de magnetron.

Per persoon circa 5 gram eiwit, 0 gram vet, 48 gram koolhydraten

Aardappelen koken in de schil

aardappel koken in schil

Boen de aardappelen met een harde borstel schoon onder koud water. Snijd de pitten, eventuele uitlopers en lelijke plekken weg. Doe de aardappelen in een pan met circa 2 deciliter koud water, leg het deksel op de pan en breng ze snel aan de kook. Temper het vuur en laat de aardappelen in 20-25 minuten gaar koken. Controleer de gaarheid door met een punt van een mesje of met een vork in de aardappelen te prikken. Leg het deksel schuin op de pan en giet de aardappelen af boven een gootsteen. Laat de gare aardappelen nog even in de hete pan zonder deksel op het vuur staan om het droog te laten stomen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text