Site Overlay

Wortels koken, een groente het hele jaar verkrijgbaar is. En dat in vele verschillende variaties. De meest bekende zijn de winterpeen, en de bospeen of waspeen. Maar er zijn is wat meer gespecialiseerde winkels nog in vele andere kleuren en smaken te verkrijgen.

Wortels worden rauw , gestoofd, of gekookt gegeten. Als voorgerecht, bijgerecht en zelfs als nagerecht. Wortels zijn na de tomaat de tweede meest geliefde groente.

Waar op letten?

Kook altijd mooie wortels die glad zijn en geen vlekken, rotte plekken of barsten vertonen. Hoewel je de vlekjes en dergelijke makkelijk uit kunt snijden. Ook brasten doen verder niets aan de smaak af.

Ideale maten: Koop wortels van dezelfde grootte omdat die even lang moeten koken. Tenminste bij bospeen of waspeen. Bij winterpeen, de soort die meestal voor hutspot of worteltaart gebruikt wordt, maakt het niet zo heel veel uit hoe groot de wortel is. Deze worden vaak toch in stukken gesneden.

Liever niet kopen als er dorre plekken op zitten, want dal zal betekenen dat de wortels niet meer vers is.

Hoe wortels het beste bewaren?

Wortels kan je probleemloos een week in de groentebak van de koelkast bewaren, maar haal ze wel uit hun plastic zak. Of bewaar ze op een koele en goed verluchte plaats zoals de lekder. Winterpeen kun je toch al het beste in de kelder bewaren, en droog bewaarde kaun je winterpeen veel langer bewaren.

Schrap of schil de wortels dun, en snij het het loof er af mits dat er nog aanzit. Snij ook de onderkant er af.

Was de wortels goed. Snijd ze in plakjes of blokjes. Doe in een pan een bodem water met wat zout aan de kook, en doe de wortels in de pan zodra het water kookt.

Verlaag het vuur en doe het deksel op de pan zodra het water weer kookt.

Kook de wortels gaar in circa 25 minuten. Giet het overtollige vocht af en roer er een klontje boter door.

Per persoon circa 2 gram eiwit, 3 gram vet, 16 gram koolhydraten.

Een erg gezonde groente

Wortels zijn rijk aan vezels. De caroteen dat de wortels oranje kleurt, wordt door ons lichaam omgezet in vitamine A. Wortels bevatten ook vitamine B1, B2, C en kalium, calcium, magnesium en ijzer.

Wortels bestrijden een te hoog cholesterolgehalte en stimuleren ons immuunsysteem.

En ja, zoals ieders moeder vroeger al zie, wortels zijn erg gezond voor onder andere de ogen.

Advertentie

Wortels koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 41 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced wortels
Price: 500 gram

Directions:
Wortels koken, een groente het hele jaar verkrijgbaar is. En dat in vele verschillende variaties. De meest bekende zijn de winterpeen, en de bospeen of waspeen. Maar er zijn is wat meer gespecialiseerde winkels nog in vele andere kleuren en smaken te verkrijgen. Wortels worden rauw , gestoofd, of gekookt gegeten. Als voorgerecht, bijgerecht en zelfs als nagerecht. Wortels zijn na de tomaat de tweede meest geliefde groente. Waar op letten? Kook altijd mooie wortels die glad zijn en geen vlekken, rotte plekken of barsten vertonen. Hoewel je de vlekjes en dergelijke makkelijk uit kunt snijden. Ook brasten doen verder niets aan de smaak af. Ideale maten: Koop wortels van dezelfde grootte omdat die even lang moeten koken. Tenminste bij bospeen of waspeen. Bij winterpeen, de soort die meestal voor hutspot of worteltaart gebruikt wordt, maakt het niet zo heel veel uit hoe groot de wortel is. Deze worden vaak toch in stukken gesneden. Liever niet kopen als er dorre plekken op zitten, want dal zal betekenen dat de wortels niet meer vers is. Hoe wortels het beste bewaren? Wortels kan je probleemloos een week in de groentebak van de koelkast bewaren, maar haal ze wel uit hun plastic zak. Of bewaar ze op een koele en goed verluchte plaats zoals de lekder. Winterpeen kun je toch al het beste in de kelder bewaren, en droog bewaarde kaun je winterpeen veel langer bewaren. Schrap of schil de wortels dun, en snij het het loof er af mits dat er nog aanzit. Snij ook de onderkant er af. Was de wortels goed. Snijd ze in plakjes of blokjes. Doe in een pan een bodem water met wat zout aan de kook, en doe de wortels in de pan zodra het water kookt. Verlaag het vuur en doe het deksel op de pan zodra het water weer kookt. Kook de wortels gaar in circa 25 minuten. Giet het overtollige vocht af en roer er een klontje boter door. Per persoon circa 2 gram eiwit, 3 gram vet, 16 gram koolhydraten. Een erg gezonde groente Wortels zijn rijk aan vezels. De caroteen dat de wortels oranje kleurt, wordt door ons lichaam omgezet in vitamine A. Wortels bevatten ook vitamine B1, B2, C en kalium, calcium, magnesium en ijzer. Wortels bestrijden een te hoog cholesterolgehalte en stimuleren ons immuunsysteem. En ja, zoals ieders moeder vroeger al zie, wortels zijn erg gezond voor onder andere de ogen. ...