Site Overlay

Hoe lang moeten uien koken, bijvoorbeeld om soep te koken. Uien kun je vanzelfsprekend niet alleen koken, maar ook bakken en wokken.

Een geliefd bijgerecht dat je ook door diverse maaltijden kunt roeren om de maaltijd wat meer smaak te geven. Daarnaast zijn er ook genoeg liefhebbers die graag zo een hap nemen van een verse, maar wel geschilde ui.

Uien, eigenlijk zelfs familie is van verschillende soorten bloembollen, zijn enorm veelzijdig. Zo kun je een ui vullen, in de friteuse of airfryer bakken, rauw door een salade mengen, of inderdaad koken.

Aanvoer en aankoop

Uien kun je het gehele jaar door kopen bij de supermarkt en groenteboer. Dat zijn dan wel vaak uien die uit de koeling komen. Dat is op zich niet raar, want eigenlijk worden alle uien die we zo in een jaar kopen in slechts een paar weken geoogst.

De beste uien komen overigens wel van Nederlandse bodem. Kijk dus goed naar het herkomstland. Duitse uien zijn bijvoorbeeld vaak wat scherper.

Koop je in de winkel uien dan moet je er vooral opletten dat de uien droog en stevig zijn, zonder rotte plekken. Ook mogen er niet te veel lossen vellen aanhangen.

Een ander soort ui is overigens de rode ui. Deze zijn wat beperkter in het gebruik. Je kunt er eigenlijk alles mee doen als je met een normale ui kunt, maar rode uien kun je het beste rauw gebruiken. Dan is de smaak het beste.

Hoe uien bewaren en schoonmaken

Uien mogen op geen enkel moment bewaard worden in de koelkast. Doe je dit wel kan het snel gaan rotten en stinken.

Je kunt dan ook het beste uien op een koele en donkere plaats bewaren. Donker omdat dan voorkomen wordt dat een ui gaat uitlopen en groene stengels vormt. Deze stengels kun je overigens gewoon eten. Het is eigenlijk hetzelfde als het groen van een lente-ui.

Schoon gemaakte uien kun je eventueel een maand of drie bewaren in de diepvriezer.

Schoonmaken is eigenlijk heel simpel. Snij een klein stukje van de bovenkant waar de resten van de schil zit. Snij de resten van de wortels van de onderkant.

Haal met een mesje het bruine schilletje eraf totdat je alleen nog maar het wit van de ui ziet.

Hoeveelheid per persoon

Dat ligt eigenlijk meer aan het gerecht dat je wilt maken of aan de persoon. De één kan uien immers niet waarderen, de ander kan er geen genoeg van krijgen.

Er is dus een vastgelegde hoeveelheid, en uien zijn gezond. Wel kan er bij overmatig gebruik last ekregen worden van winderigheid.

Wat kun je met uien maken?

  • Uiensoep
  • Door de pasta, de hachee, de hutspot.
  • Gebakken uien, gefrituurde uien.
  • Gevulde uien.
  • In stukjes gesneden of in ringen door een salade.

Hoe lang moeten uien koken

Zoals al geschreven kun je uien koken, maar ook bakken of frituren.

  • Maak de uien zoals hierboven omschreven staat schoon.
  • Snij de uien eventueel in stukjes of ringen, of hol de uien uit om te vullen
  • Grillen in 15 tot 20 minuten.
  • Bakken en frituren in ongeveer 3 tot 5 minuten.
  • Stomen in 40 minuten.
  • Koken in ongeveer 10 minuten.

Per persoon circa 2,2 gram vezels, 6,5 gram koolhydraten, 0,1 gram vet, 1,2 gram eiwit.

Advertentie

Uien Koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 37 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced uien
Price: 500 gram

Directions:
Hoe lang moeten uien koken, bijvoorbeeld om soep te koken. Uien kun je vanzelfsprekend niet alleen koken, maar ook bakken en wokken. Een geliefd bijgerecht dat je ook door diverse maaltijden kunt roeren om de maaltijd wat meer smaak te geven. Daarnaast zijn er ook genoeg liefhebbers die graag zo een hap nemen van een verse, maar wel geschilde ui. Uien, eigenlijk zelfs familie is van verschillende soorten bloembollen, zijn enorm veelzijdig. Zo kun je een ui vullen, in de friteuse of airfryer bakken, rauw door een salade mengen, of inderdaad koken. Aanvoer en aankoop Uien kun je het gehele jaar door kopen bij de supermarkt en groenteboer. Dat zijn dan wel vaak uien die uit de koeling komen. Dat is op zich niet raar, want eigenlijk worden alle uien die we zo in een jaar kopen in slechts een paar weken geoogst. De beste uien komen overigens wel van Nederlandse bodem. Kijk dus goed naar het herkomstland. Duitse uien zijn bijvoorbeeld vaak wat scherper. Koop je in de winkel uien dan moet je er vooral opletten dat de uien droog en stevig zijn, zonder rotte plekken. Ook mogen er niet te veel lossen vellen aanhangen. Een ander soort ui is overigens de rode ui. Deze zijn wat beperkter in het gebruik. Je kunt er eigenlijk alles mee doen als je met een normale ui kunt, maar rode uien kun je het beste rauw gebruiken. Dan is de smaak het beste. Hoe uien bewaren en schoonmaken Uien mogen op geen enkel moment bewaard worden in de koelkast. Doe je dit wel kan het snel gaan rotten en stinken. Je kunt dan ook het beste uien op een koele en donkere plaats bewaren. Donker omdat dan voorkomen wordt dat een ui gaat uitlopen en groene stengels vormt. Deze stengels kun je overigens gewoon eten. Het is eigenlijk hetzelfde als het groen van een lente-ui. Schoon gemaakte uien kun je eventueel een maand of drie bewaren in de diepvriezer. Schoonmaken is eigenlijk heel simpel. Snij een klein stukje van de bovenkant waar de resten van de schil zit. Snij de resten van de wortels van de onderkant. Haal met een mesje het bruine schilletje eraf totdat je alleen nog maar het wit van de ui ziet. Hoeveelheid per persoon Dat ligt eigenlijk meer aan het gerecht dat je wilt maken of aan de persoon. De één kan uien immers niet waarderen, de ander kan er geen genoeg van krijgen. Er is dus een vastgelegde hoeveelheid, en uien zijn gezond. Wel kan er bij overmatig gebruik last ekregen worden van winderigheid. Wat kun je met uien maken? Uiensoep Door de pasta, de hachee, de hutspot. Gebakken uien, gefrituurde uien. Gevulde uien. In stukjes gesneden of in ringen door een salade. Hoe lang moeten uien koken Zoals al geschreven kun je uien koken, maar ook bakken of frituren. Maak de uien zoals hierboven omschreven staat schoon. Snij de uien eventueel in stukjes of ringen, of hol de uien uit om te vullen Grillen in 15 tot 20 minuten. Bakken en frituren in ongeveer 3 tot 5 minuten. Stomen in 40 minuten. Koken in ongeveer 10 minuten. Per persoon circa 2,2 gram vezels, 6,5 gram koolhydraten, 0,1 gram vet, 1,2 gram eiwit. ...