img

Prei koken

125 Views

Prei koken

Een stengelgroente vol met mineralen zoals ijzer en calcium.

Aanvoer en aankoop

  • Prei is het hele jaar verkrijgbaar, al is de aanvoer in de zomermaanden iets kleiner dan in de rest van het jaar.
  • Let op bij aankoop op dat de prei stevig aanvoelt, fris van kleur is en geen geschadigde plekken heeft.

Bewaren en schoonmaken

  • Bewaar prei maximaal ongeveer een week op een koele, donkere plaats, bijvoorbeeld in een kelder of onverwarmde berging.
  • Snijd voor het schoonmaken de voet(met worteltjes) van de prei af en verwijder de buitenste bladeren. Snijd de prei in de lengte doormidden, zodat al het zand er onder stromend water goed uitgewassen kan worden. Snijd de prei in stukken, de grootte is afhankelijk van het recept. Begin met het snijden onderaan bij het wit. Neem steeds een hard groen blad weg als u daaraan toe bent en snijd zo de hele prei in hele of halve ringen op. Was de prei heel goed en laat hem uitlekken.

Hoeveel per persoon

Reken 300-500 gram per persoon als u de groente gekookt heeft. Voor een salade is 100 gram per persoon voldoende.

Prei koken

Snijd het wortel eind van de preien. Snijd de donkergroene, harde delen van de bladeren weg. Snijd de overgebleven witte en lichtgroene delen in stukken van circa 3-4 centimeter. Was de prei goed en spoel er onder de stromende kraan al het zand eruit. Breng in een grote pan een bodem water met wat zout aan de kook. Voeg de prei toe en temper het vuur als de groente kookt. Leg het deksel op de pan en laat de prei in 12-15 minuten zachtjes gaar koken. Giet de groente af en laat het uitlekken. Schud een klontje boter door de prei en voeg er nog wat zout en peper naar smaak aan toe.

Per persoon  ca. 7 gram eiwit, 4 gram vet, 16 gram koolhydraten

Prei, gesmoord

Maak de prei schoon, verwijder alleen het donkere groen, gebruik zo veel mogelijk van de groente. Snijd de preien in stukjes van circa 4 centimeter lengte. Smelt boter in een pan en roer de prei erdoor. Zorg ervoor dat alle stukjes glimmen van de boter. Voeg wat zout en peper naar smaak toe. Smoor de prei, met de deksel op de pan,op een lage warmtebron zachtjes gaar in circa 10 minuten. Bestrooi de prei voor het serveren met de fijngeknipte peterselie.

Per persoon circa 5 gram eiwit, 12 gram vet, 6 gram koolhydraten

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text