Site Overlay

Hoe lang moet prei koken? Maar koken is niet de populairste bereidingsmethode voor deze gezonde groente, die overigens familie van diverse bolgewassen in de siertuin, en ui en knoflook.

De stengelgroente zit vol met mineralen zoals ijzer en calcium, en wordt meestal gebakken of gebruikt in een hartige taart. Deze groente kun je rauw eten in salades, smoren, koken, en ga zo maar door.

In het verleden werd wel regelmatig gekookte prei gegeten, soms met een sausje.

Aanvoer en aankoop

Prei is het hele jaar verkrijgbaar, al is de aanvoer in de zomermaanden iets kleiner dan in de rest van het jaar. Verse prei wordt doorgaans alleen in de winter en de herfst aangevoerd.

Let op bij aankoop op dat de prei stevig aanvoelt, fris van kleur is en geen beschadigde plekken heeft. Hou de prei stengel even horizontaal. Buigt de stengel door, zeker als de stengel dik is, dan is de prei niet vers.

Bewaren en schoonmaken

Bewaar prei maximaal ongeveer een week op een koele, donkere plaats, bijvoorbeeld in een kelder of onverwarmde berging.

Snij voor het schoonmaken de voet, zeg maar det worteltjes, van de prei af en verwijder de buitenste bladeren.

Snij de prei in de lengte doormidden, zodat al het zand er onder stromend water goed uitgewassen kan worden.

Snij de prei in stukken, de grootte is afhankelijk van het recept. Begin met het snijden onderaan bij het witte gedeelte van de stengel.

Het groene gedeelte kun je gewoon gebruiken hoewel dit wel wat sterker van smaak is. Was de prei heel goed en laat hem uitlekken.

Hoeveel per persoon?

Reken 300-500 gram per persoon als u de groente gekookt heeft. Voor een salade is 100 gram per persoon voldoende.

Hoe lang moet prei koken?

Snij het kontje, dus de wortels van de stengel. Snij Eventueel harde delen van de bladeren weg.

Snij de overgebleven witte en lichtgroene delen in stukken van circa 3-4 centimeter, in sommige recepten zullen de stukken kleiner zijn.

Was de prei goed en spoel er onder de stromende kraan al het zand eruit.

Breng in een grote pan een bodem water met wat zout aan de kook. Voeg de prei toe en verlaag het vuur als de groente kookt.

Doe de deksel op de pan en laat de prei in 12-15 minuten zachtjes gaar koken. Giet de groente af en laat het uitlekken. Doe een klontje boter door de prei en voeg er nog wat zout en peper naar smaak aan toe.

Per persoon ca. 7 gram eiwit, 4 gram vet, 16 gram koolhydraten.

Gesmoorde prei

Maak de prei schoon, verwijder alleen het donkere harde groen, en gebruik dus zo veel mogelijk van de groente.

Snij de preien in stukjes van circa 4 centimeter lengte. Smelt boter in een pan en roer de prei erdoor.

Zorg ervoor dat alle stukjes glimmen van de boter. Voeg wat zout en peper naar smaak toe.

Smoor de prei, met de deksel op de pan,op een lage warmtebron zachtjes gaar in circa 10 minuten. Bestrooi de prei voor het serveren met de fijngeknipte peterselie.

Per persoon circa 5 gram eiwit, 12 gram vet, 6 gram koolhydraten.

Advertentie

Prei koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 60 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced Prei
Price: 1 Kilo

Directions:
Hoe lang moet prei koken? Maar koken is niet de populairste bereidingsmethode voor deze gezonde groente, die overigens familie van diverse bolgewassen in de siertuin, en ui en knoflook. De stengelgroente zit vol met mineralen zoals ijzer en calcium, en wordt meestal gebakken of gebruikt in een hartige taart. Deze groente kun je rauw eten in salades, smoren, koken, en ga zo maar door. In het verleden werd wel regelmatig gekookte prei gegeten, soms met een sausje. Aanvoer en aankoop Prei is het hele jaar verkrijgbaar, al is de aanvoer in de zomermaanden iets kleiner dan in de rest van het jaar. Verse prei wordt doorgaans alleen in de winter en de herfst aangevoerd. Let op bij aankoop op dat de prei stevig aanvoelt, fris van kleur is en geen beschadigde plekken heeft. Hou de prei stengel even horizontaal. Buigt de stengel door, zeker als de stengel dik is, dan is de prei niet vers. Bewaren en schoonmaken Bewaar prei maximaal ongeveer een week op een koele, donkere plaats, bijvoorbeeld in een kelder of onverwarmde berging. Snij voor het schoonmaken de voet, zeg maar det worteltjes, van de prei af en verwijder de buitenste bladeren. Snij de prei in de lengte doormidden, zodat al het zand er onder stromend water goed uitgewassen kan worden. Snij de prei in stukken, de grootte is afhankelijk van het recept. Begin met het snijden onderaan bij het witte gedeelte van de stengel. Het groene gedeelte kun je gewoon gebruiken hoewel dit wel wat sterker van smaak is. Was de prei heel goed en laat hem uitlekken. Hoeveel per persoon? Reken 300-500 gram per persoon als u de groente gekookt heeft. Voor een salade is 100 gram per persoon voldoende. Hoe lang moet prei koken? Snij het kontje, dus de wortels van de stengel. Snij Eventueel harde delen van de bladeren weg. Snij de overgebleven witte en lichtgroene delen in stukken van circa 3-4 centimeter, in sommige recepten zullen de stukken kleiner zijn. Was de prei goed en spoel er onder de stromende kraan al het zand eruit. Breng in een grote pan een bodem water met wat zout aan de kook. Voeg de prei toe en verlaag het vuur als de groente kookt. Doe de deksel op de pan en laat de prei in 12-15 minuten zachtjes gaar koken. Giet de groente af en laat het uitlekken. Doe een klontje boter door de prei en voeg er nog wat zout en peper naar smaak aan toe. Per persoon ca. 7 gram eiwit, 4 gram vet, 16 gram koolhydraten. Gesmoorde prei Maak de prei schoon, verwijder alleen het donkere harde groen, en gebruik dus zo veel mogelijk van de groente. Snij de preien in stukjes van circa 4 centimeter lengte. Smelt boter in een pan en roer de prei erdoor. Zorg ervoor dat alle stukjes glimmen van de boter. Voeg wat zout en peper naar smaak toe. Smoor de prei, met de deksel op de pan,op een lage warmtebron zachtjes gaar in circa 10 minuten. Bestrooi de prei voor het serveren met de fijngeknipte peterselie. Per persoon circa 5 gram eiwit, 12 gram vet, 6 gram koolhydraten. ...