Site Overlay

Havermout koken, vaak om natuurlijk bij het ontbijt havermoutpap te maken. Een wat ouder en typisch Nederlands ontbijt dat de laatste jaren weer helemaal terug van weggeweest is.

De reden is duidelijk, het is een voedzaam en gezond ontbijt. En dat helpt je de dag door. Want beginnen met een goed en gezond ontbijt is belangrijk.

Havermout wordt gemaakt van haverkorrels, die gewassen, gepeld, en daarna verhit worden. Daarna worden de korrels geknipt, met stoom verhit, en gewalst. En zo ontstaat de basis voor de bekendste ontbijtpap.

Havermoutpap kan alleen met water gemaakt worden, en daarmee proef je de haver beter.

Doorgaans wordt de pap echter gemaakt met melk, zoals het eigenlijk van oorsprong hoort.

Vanzelfsprekend kan deze soort pap ook met plantaardige soorten melk gemaakt worden.

Hoeveelheid per persoon

Reken ongeveer 40 tot 50 gram ongekookte havermout per persoon.

Hoe lang moet havermout koken?

Meng 100 milliliter melk, water, of plantaardige melk die verhit kan worden, met ongeveer 40 gram havermout. Dat zijn 4 eetlepels ongeveer.

Even goed doorroeren en verhitten op het fornuis.

Laat het mengsel zachtjes gedurende 5 tot 15 minuten koken, daarbij wordt de pap dikker als het langer kookt.

Meestal wordt er nu na het koken, als de pap nog warm is, wat suiker toegevoegd. Wil je liever geen suiker toevoegen dan kun je eventueel een suikervervanger of honing gebruiken, of de zoetheid geheel weglaten.

De papa kun je warm eten maar vanzelfsprekend ook eerst laten afkoelen.

Naast suiker kun je bijvoorbeeld ook vruchten als aardbei of banaan aan de havermoutpap toevoegen.

Per persoon circa 1 gram vezels, 8 gram koolhydraten, 3 gram eiwit, 3 gram vet.

Advertentie

Havermout Koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 380 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced Havermout
Price: 40 gram

Directions:
Havermout koken, vaak om natuurlijk bij het ontbijt havermoutpap te maken. Een wat ouder en typisch Nederlands ontbijt dat de laatste jaren weer helemaal terug van weggeweest is. De reden is duidelijk, het is een voedzaam en gezond ontbijt. En dat helpt je de dag door. Want beginnen met een goed en gezond ontbijt is belangrijk. Havermout wordt gemaakt van haverkorrels, die gewassen, gepeld, en daarna verhit worden. Daarna worden de korrels geknipt, met stoom verhit, en gewalst. En zo ontstaat de basis voor de bekendste ontbijtpap. Havermoutpap kan alleen met water gemaakt worden, en daarmee proef je de haver beter. Doorgaans wordt de pap echter gemaakt met melk, zoals het eigenlijk van oorsprong hoort. Vanzelfsprekend kan deze soort pap ook met plantaardige soorten melk gemaakt worden. Hoeveelheid per persoon Reken ongeveer 40 tot 50 gram ongekookte havermout per persoon. Hoe lang moet havermout koken? Meng 100 milliliter melk, water, of plantaardige melk die verhit kan worden, met ongeveer 40 gram havermout. Dat zijn 4 eetlepels ongeveer. Even goed doorroeren en verhitten op het fornuis. Laat het mengsel zachtjes gedurende 5 tot 15 minuten koken, daarbij wordt de pap dikker als het langer kookt. Meestal wordt er nu na het koken, als de pap nog warm is, wat suiker toegevoegd. Wil je liever geen suiker toevoegen dan kun je eventueel een suikervervanger of honing gebruiken, of de zoetheid geheel weglaten. De papa kun je warm eten maar vanzelfsprekend ook eerst laten afkoelen. Naast suiker kun je bijvoorbeeld ook vruchten als aardbei of banaan aan de havermoutpap toevoegen. Per persoon circa 1 gram vezels, 8 gram koolhydraten, 3 gram eiwit, 3 gram vet. ...