Site Overlay
Champignons bakken

Champignons Bakken

Champignons bakken is niet zo moeilijk. De meeste tijd gaat misschien wel in het schoonmaken van de champignons zitten, want die moet je schoon borstelen of boenen.

Bij het bakken moet je de pan niet al te vol doen, want bij het bakken van champignons komt soms veel vocht vrij. Giet desnoods gedurende het bakken wat vocht uit de pan. De champignons moeten immers bakken, niet koken.

Bij de meeste andere paddenstoelen gaat het schoonmaken, het eventueel snijden, en het bakken ongeveer op dezelfde manier.

Champignons zijn echter de meest populaire paddenstoelensoort in Nederland, en deze zijn bij alle supermarkten te koop. Dat is natuurlijk één van de redenen dat champignons zo populair zijn.

Bij de betere supermarkten, en bij veel groenteboeren, worden regelmatig ook andere soorten champignons en andere paddenstoelen verkocht. Vraag gerust om informatie hoe deze te bereiden aan de groenteboer. Als je champignons graag eet, moet je zeker ook eens andere soorten proberen.

Aanvoer en aankoop

Champignons kopen kun je op twee verschillende manieren doen. In gepakt in plastic, je weet wel zo bakje met vershoudfolie erover, in de supermarkt, of los op de markt of bij de groenteboer. Hoewel daar helaas tegenwoordig ook steeds vaker de champignons voorverpakt verkocht worden.

Het nadeel van deze verpakte paddenstoelen is dat ze vaak te lang blijven liggen, vies worden, en er gewoon minder aantrekkelijk uit zien.

Vanzelfsprekend kun je ze nog steeds gewoon eten, maar het ziet er af en toe niet echt gezond uit.

Dat moet bij het kopen ook de reden zijn waarom je ze wel koopt of niet. Ziend e champignons er mooi wit uit, kun je ze gewoon mee nemen. Thuis nog even schoon boenen, maar nooit met water schoonmaken want dan kunnen ze zich helemaal volzuigen met water.

Zie je overigens geen bakje mooie champignons, loop dan even naar een andere supermarkt of haal ze ergens los.

Je zult zelf zien, of proeven, dat mooie champignons lekkerder smaken.

Hoe champignons bewaren

Champignons bewaren kun je in de koelkast doen, maar ook in een koele kelder. Het beste kunnen ze bewaard worden bij een temperatuur tussen 4 en 7 graden.

In dat geval zijn verse champignons 2 tot 3 dagen houdbaar. En dat kun je overigens aan de kleur zien. Hoe bruiner of zwarter ze worden, hoe dichter tegen het bederven zijn ze.

Je kunt ze gewoon in de verpakking bewaren waarin ze gekocht zijn. Zitten ze niet in een bakje, kun je ze het beste in een papieren zak bewaren.

In de koelkast moet je overigens wel opletten dat er geen vocht bij kan komen. Want als ze zich volzuigen met vocht worden ze minder lekker.

Invriezen kan overigens ook, maar in dat geval kun je ze beter eerst bakken. De vriezer is namelijk erg vochtig, en niet gebakken champignons kunnen zicht dan volzuigen met al dat vocht.

Hoeveelheid per persoon

Reken ongeveer 100 tot 125 gram gram per persoon bij ongepaneerde schnitzel. 125 tot 150 bij gepaneerde schnitzel.

Hoe lang moeten champignons bakken?

Lekker bij gebakken vlees.

Gang Bijgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord Champignons bakken
Voorbereidingstijd 5 minuten
Bereidingstijd 10 minuten
Totale tijd 11 minuten
Porties 4 Personen
calorieën 28 kcal

Ingrediënten

  • 500 Gram Champignons
  • Boter

Bereiding

  1. Wrijf of boen de champignons schoon met een speciaal borsteltje of met een vochtige doek.

    De champignons hoef je niet te wassen. Dit is overigens omdat paddenstoelen vaak teveel water opnemen tijdens het wassen. Daardoor zouden het een soort sponzen worden tijdens het bakken, en dat is niet lekker.

  2. Snij de champignons in pakjes of snij iedere champignon in 4 partjes.

  3. Doe wat boter, bijvoorbeeld roomboter, of goede olie in een koekenpan. Laat de boter of olie warm worden en doe dan pas de champignons in de pan.

  4. Bak de champignons, onder regelmatig voorzichtig omroeren, in 6 tot 12 minuten bruin en gaar. 6 tot 12 minuten natuurlijk afhankelijk van de mate van bruin of gaarheid, maar ook vanwege de grootte van de stukken champignons. Kleine stukken wat korter bakken dus.

Per persoon circa 4,2 gram vezels, 1 gram koolhydraten, 4 gram vet, 3,5 gram eiwit.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.