Site Overlay

Bulgur koken, een ingrediënt dat veelal in de Turkse of Libanese keuken gebruikt wordt. Het is te vergelijken met rijst, en wordt aldaar vaak in de keuken gebruikt als vervanger voor rijst.

Net als rijst, kun je bulgur zowel koud als warm eten, en het wordt dan ook nagenoeg op dezelfde wijze gemaakt.

Kenners omschrijven het wel als een soort verfijnde rijst, omdat veelal de korrels ook fijner zijn, maar de smaak ook wat verfijnder is.

Bulgur kun je gewoon in water koken, in melk, of met water en een bouillonblokje, om ze de smaak nog lekkerder te maken. Maar dat zal veelal aan het gerecht en aan je eigen smaak liggen.

Hoeveelheid per persoon

Reken ongeveer 300 gram gram per persoon als je bulgur wilt koken of gerechten waarin het verwerkt moet worden.

Hoe lang moet bulgur koken?

Kook ruim voldoende water, ongeveer 1,5 tot 2 keer de hoeveelheid bulgur.

Doe de bulgur in een andere pan, en giet voorzichtig het kokende water er overheen. Voeg een snufje zout toe, en eventueel andere kruiden of een bouillonblokje.

Doe de deksel op de pan en laat de inhoud zachtjes koken totdat het water opgenomen of verdampt is. Dit kun je zien als er gaten in de bulgur zijn gevallen.

Haal de pan van het vuur en laat de bulgur rusten gedurende een minuut of tien.

Per persoon circa 2 gram vezels, 80 gram koolhydraten, 9,5 gram eiwit, 1 gram vet.

Meer smaak

Vanzelfsprekend kun je de bulgur nu opdienen, maar ook nog verfijnen met gebakken of gekookte groente, stujes gebakken kipfilet of kleine gehaktballetjes.

Bewaren

Gekookte bulgur kun je 1 of 2 dagen bewaren in de koelkast.

Advertentie

Bulgur Koken


By
Published:
Total time:
Calories per serving: 642 Kcal
Fat per serving:

Ingredients: Thinly-sliced Bulgur
Price: 1,2 kilo

Directions:
Bulgur koken, een ingrediënt dat veelal in de Turkse of Libanese keuken gebruikt wordt. Het is te vergelijken met rijst, en wordt aldaar vaak in de keuken gebruikt als vervanger voor rijst. Net als rijst, kun je bulgur zowel koud als warm eten, en het wordt dan ook nagenoeg op dezelfde wijze gemaakt. Kenners omschrijven het wel als een soort verfijnde rijst, omdat veelal de korrels ook fijner zijn, maar de smaak ook wat verfijnder is. Bulgur kun je gewoon in water koken, in melk, of met water en een bouillonblokje, om ze de smaak nog lekkerder te maken. Maar dat zal veelal aan het gerecht en aan je eigen smaak liggen. Hoeveelheid per persoon Reken ongeveer 300 gram gram per persoon als je bulgur wilt koken of gerechten waarin het verwerkt moet worden. Hoe lang moet bulgur bakken? Kook ruim voldoende water, ongeveer 1,5 tot 2 keer de hoeveelheid bulgur. Doe de bulgur in een andere pan, en giet voorzichtig het kokende water er overheen. Voeg een snufje zout toe, en eventueel andere kruiden of een bouillonblokje. Doe de deksel op de pan en laat de inhoud zachtjes koken totdat het water opgenomen of verdampt is. Dit kun je zien als er gaten in de bulgur zijn gevallen. Haal de pan van het vuur en laat de bulgur rusten gedurende een minuut of tien. Per persoon circa 2 gram vezels, 80 gram koolhydraten, 9,5 gram eiwit, 1 gram vet. Meer smaak Vanzelfsprekend kun je de bulgur nu opdienen, maar ook nog verfijnen met gebakken of gekookte groente, stujes gebakken kipfilet of kleine gehaktballetjes. Bewaren Gekookte bulgur kun je 1 of 2 dagen bewaren in de koelkast. ...