Site Overlay
Bosui koken

Bosui koken

Hoe lang moet bosui koken of bakken? Bosui en lente ui kun je zowel koken als bakken. Wat het verschil precies is?

Bosui zijn eigenlijk jonge uien. Lente ui is daarentegen een soort jonge prei. Beide lijken vaak ongeveer hetzelfde maar er zit wel degelijk verschil tussen. Bosui is vaak scherper en heeft een meer uiensmaak. Lente ui is wat vlakker van smaak, maar smaakt ook echt naar de lente. Een beetje als jonge prei, wat het dan ook eigenlijk is.

Van bosui, maar dat is ook van toepassing bij gewone uien, kun je het kleine bolletje en het loof eten. Rauw, gebakken of gekookt.

Natuurlijk zijn gewone uien vaak veel groter en het loof donkerder van kleur, maar ook deze kun je gewoon helemaal eten.

Probeer het maar eens als je stamppot ui eet.

Aanvoer en aankoop

Bosui is een jonge, nog niet volgroeide ui. Vandaar dat nog niet eens zo lang geleden bosui alleen te verkrijgen was in het voorjaar.

Aangezien het steeds mee gebruikt wordt in bijvoorbeeld salades, is de aanvoer tegenwoordig nagenoeg het hele jaar door.

Lente ui daarentegen is nog steeds vaak in het voorjaar en de vroege zomer verkrijgbaar. Beide soorten worden overigens soms gewoon als bosui verkocht.

Bewaren en schoonmaken

Bosui schoonmaken is eigenlijk heel simpel. Je hoeft de schil er niet vanaf te snijden, alleen een stukje van de onderkant met de wortels.

Snij ook de bovenkant van het loof eraf.

Bosui en lente ui kun je het beste in de koelkast bewaren. Haal een eventueel elastiekje eraf zodat de bosui los komt te liggen. Bij voorkeur niet in plastic of de groentelade.

Je kunt verse bosui en lente ui nog enkele dagen goed bewaren. Wordt het loof vies, of begin je uien in de koelkast te ruiken, dan wordt het tijd het weg te gooien.

Hoeveel per persoon?

Dit is erg afhankelijk van het gerecht wat je met bosui wilt maken.

Doe je de bosui in een stamppot heb je voor vier personen wel 400 tot 500 gram nodig.

Een bosje bosui, het gewicht is zo rond de 55 gram, is voldoende in een salade.

Hoe lang moet bosui koken?

Lekker frisse smaak in verschillende gerechten.

Gang Bijgerecht
Keuken Internationaal
Trefwoord bosui koken
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 5 minuten
Totale tijd 15 minuten
Porties 4 Personen
calorie├źn 36 kcal

Ingredi├źnten

  • 1 Bosje Bosui

Instructies

  1. Maak de bosui schoon en snij de wortel en een stukje van het loof.

  2. Snij de bosui in ringen en het uitje in plakjes.

  3. Wil je het koken, kook het dan een 2 tot 3 minuten. Je kunt het echter ook rauw in een salade gebruiken.

Per 100 gram ca. 1,8 gram eiwit, 0,2 gram vet, 6 gram koolhydraten.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Cookie Verklaring.